DragonBox

DragonBox

Lær ligninger på en time i en revolution af et matematik-spil.

Alle matematiklærere!!! Tjek dette helt særlige matematik spil ud!!!

I årevis har man forsøgt at koble spil og særligt matematik i udvikling af undervisningsspil. Mange spil har forsøgt at forsøde matematikken med monster-kampe, rumrejser eller letbenede action-spil, men oftest bliver det mindre spil og mere matematik.

Det er ikke tilfældet i ‘DragonBox’, fordi det både forstår matematikken og respekterer dens regler og logik, men formår samtidig at indlejre dem i et spil med mål, mening og morskab. Og i dette greb lider hverken spildesignet eller matematikken overlast.

De pædagogiske trick i ‘DragonBox’ er funderet i læringsstile, for her er skærmbilledet i hver opgave delt op i to bokse. Målet er at isolere drageæsken i den ene boks, så i starten tapper ungerne kort med grønne hvirvel-vinde væk, og får kort med slanger, fisk og fugle til at forsvinde ved at lægge deres respektive “nat-kort” oven på dem.

Ergo lærer ungerne, at hvirvelvinde (der senere ændrer sig til nuller) kan fjernes fra ligningen, at hvert dyr har et omvendt “nat-kort” og når man tilføjer et kort, så skal det tilføjes samtidig i begge bokse på skærmen.

Sådan triller opgaverne derudaf, mens sværhedsgraden stiger, for gradvist bliver dyrekortene og drageæsken erstattet med tal, bogstaver og “X” i stedet for drageæsken. Og inden for blot en times tid leger ungerne med avancerede ligninger, løser dem ved at flytte rundt på “kortene”, og husker altid at lægge samme “kort” i begge bokse på skærmen.

Som belønning holder spillet for det første styr på antal træk – dvs. løser barnet opgaverne med færrest mulige træk og fjerner alle “ubrugelige” kort fra ligningen. Dette giver en karakter i en til tre stjerner, men samtidig vokser ens drage en smule efter hver veludført opgave.

På den vis giver spillet både umiddelbar belønning, men også motivation og et mål på sigt, fordi min søn var fast besluttet på at udvikle sin drage til kæmpestørrelse. ‘DragonBox’ er udkommet både til førskole og indskolings-børn fra 5 år, men også en i langt mere avanceret og udbygget app til børn fra 10-11 års alderen, hvor der kommer parenteser, øvelser og symboler med i algebraen.

Dog forklarer spillet aldrig hvorfor og hvordan reglerne er skruet således sammen, men netop her kommer en forælder eller lærer ind i billedet. ‘DragonBox’ er et på alle planer revolutionerende matematikspil, der burde være fast pensum i folkeskolens matematik-undervisning fremover.

(Jeg forsøger at installere spillet på NJFPLC Ipads i løbet af uge 47)

/Emil

(“lånt fra politikken”)

 

6 Kommentarer

  1. Mega cool
    Har gennemført.
    Er ellers dansklærer, men nu har jeg helt lyst til at blive matematik lærer 🙂

    • Du har det ik’ på linje

      • Nææ… det kunne jo være jeg skulle overveje 🙂

        • Mine smileys kommer ikke med

          • Nææ – skal du på kursus?

  2. Det er super fedt. Er snart færdig med kap. 8